Osteopathie en zwangerschap

Osteopathie voor de zwangerschap

Eigenlijk maak je op lichamelijk vlak de beste start met een bezoek aan de osteopaat vóór de zwangerschap. Zeker als je soms last hebt van pijn of spanningen in de lage rug en/of nek regio, is het aangeraden om hier voor de zwangerschap al de nodige aandacht aan te besteden. Maar je hoeft zeker geen fysieke klachten hebben om voor een 'pre-zwangerschap check-up' te komen. Hoe beweeglijker jouw lichaam is, hoe beter het zich zal kunnen aanpassen aan de posturale veranderingen die de wervelkolom belasten tijdens de zwangerschap.

Osteopathie tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap vinden veel veranderingen in mama’s lichaam plaats. Vooral in het laatste trimester wanneer de foetus snel groeit, kan dit best lastig worden. Door het toenemende gewicht kunnen spanningen rond het bekken die er misschien voor de zwangerschap al waren, worden uitvergroot. Daarnaast kan de ligging van de foetus voor extra spanning rond de wervelzuil, het bekken en/of het middenrif zorgen. Hieruit kunnen ongemakken voortkomen, zoals harde buiken, bekkengordelpijn (ook bekend als 'bekken instabiliteit') en lage rugpijn met uitstralingen in het been.

Osteopathie kan zulke klachten verlichten door de positie van het bekken te corrigeren zodat het symmetrisch belast wordt. De beweeglijkheid van het middenrif en de wervelkolom worden geëvolueerd en aan de hand van zachte manipulaties zo veel mogelijk vrij gemaakt. Door kleine spanningen weg te nemen, zal mama een stuk extra comfort ervaren!

4747.jpg

Osteopathie na de zwangerschap

Na de zwangerschap gaat alle aandacht natuurlijk eerst naar het kindje en dat is heel normaal. Gelukkig verdwijnen klachten zoals bekkengordelpijn vaak spontaan en dit van zodra je lichaam bevrijd is van de volgroeide foetus! 

Dus welk advies voor na de zwangerschap? 

Probeer jezelf in de weken na de bevalling de nodige rust te gunnen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk met een pasgeboren baby'tje, maar ongeacht het geboorteverhaal, je lichaam moet herstellen! Vermijd in de eerste 6 weken dus zeker het zware heffen. 

Postnatale kine zal helpen om jouw buikspieren en bekkenbodem opnieuw te versterken. Probeer hier echt aandacht aan te besteden, want de buikspieren zullen goed van pas komen als die MaxiCosi overal mee naar toe moet! Bovendien is reëducatie van de bekkenbodem belangrijk om urineverlies snel aan te pakken of te voorkomen.

Merk je dat je na de kine toch blijft last hebben van rugpijn of bekkenbodem gerelateerde problemen (moeite bij het plassen, pijn bij het vrijen, urineverlies, etc.), maak dan eens  een afspraak. Na de bevalling is het een goed idee om eens te kijken of het bekken terug in balans is.

Is het plots 3 maanden, 6 maanden of 1 jaar na de geboorte en wou jij nog een postpartum check-up? Dat kan. Maak een afspraak, zodat je je goed blijft voelen in je eigen lichaam!